|
S větroni nalétáno 25 letových hodin na 2.4G
Deset letových hodin jsem nalétal se systémem Spektrum DX7, zakoupeným u
Graupnera již s malým evropským výkonem. Poznatky jsou totožné se
zkušenostmi p. Stejskala. Dosah kolem 1 km, je vhodný pro modely do rozpětí
3m.
Dalších 15 hodin jsem nalétal se systémem Extreme Power, který překvapil
dosahem - na zemi 2 km. Dlužno říci, že s americkým výkonem. Přijímač je u
tohoto typu řídící a na zemi nastavujete výkon podle země, kde jej budete
provozovat. Na evropský výkon je dosah zhruba poloviční a již si musíte
dávat pozor při létání v dálce, aby v přímé viditelnosti nebyli lidé, auta,
apod. S evropským výkonem je možno létat s větroni do 4 m, systém i s malým
výkonem je lepší než Spektrum. Při výpadku signálu se ihned bez prodlevy
zprovozní a je možné nastavit Fail safe na všechny kanály. Ale s tímto
zařízením s americkým výkonem můžete létat s větroni bez omezení a signál, i
když je větroň v dálce, prostoupí lidmi (třeba diváky na svahu).
Firmy Graupner a Robbe to dobře vědí a chtějí změnit
německou legislativu a zvýšit povolený výkon pro modeláře. Což je asi marná
snaha. Když jsem se ptal na tento problém odborníků, bylo mi řečeno, že v
Evropě je velká hustota obyvatel a evropský výkon wi-fi má prý opodstatnění.
No uvidíme… Pochybuji o tom, že modeláři létající s jety a obřími modely
létají na evropský výkon. Se systémem Extreme Power, který prodává Graupner
pod jménem IFS, jsem zatím neměl v letu problém.
V obou systémech Spektrum i Extreme Power při kolísání napětí a signálu
hrozí konec párování, což je pro model fatální. V praxi to poznáte tak, že
po havárii musíte znovu systém spárovat. Američtí modeláři proto používají
kondenzátor nebo samostatné baterky na přijímač. Při zkouškách se ze 100
pokusů Spektrum rozpároval dvakrát a Extreme Power jednou. Čirou náhodou,
při programování starého regulátoru, JETI 43P, při programování brzdy, při
pípání z motoru, se Extreme Power rozpároval. Buď dostal signál z
regulátoru, nebo přitom kolísalo napětí. Každopádně jsou to softwarové
chyby. Přijímač žere asi 150mA, což je asi 10krát víc než normální přijímač.
Takže u elektroletů s jedním bec při výměně přijímače na 2.4G již nebude
stačit svou proudovou spotřebou. Bude proto potřeba do modelu nainstalovat
ještě jeden záložní bec. Světelné diody na přijímačích při hýbání všemi
servy nesmějí problikávat.
Všichni výrobci se dušovali, že
jejich zařízení bude mít v nejbližší době telemetrii, aby modeláři měli v
modelech pitotky, výškoměry, varia, apod. Ale patrně i když jsou tyto díly
wi-fi dvoucestné, tak to tak jednoduché asi nebude. Vymyslet software
preferování řízení modelů před údaji telemetrickými, a aby vše fungovalo
spolehlivě v modelu letadla, nebude jednoduché.
Nutno říci, že s Extreme Power zapomenete na kolíčky a zařízení funguje
relativně spolehlivě. Výhodné je na soutěže, slety, apod., kde někteří
účastníci během dne díky syntéze v pásmu 35 vybírají pro sebe ten nejlepší
kanál. Sebelepší pořadatel to nedokáže uhlídat. Díky WF dílu 2.4, který je
jednodeskový o rozměrech 2x4 cm a k anténce vede tenký koaxiál, jde toto
zařízení nainstalovat dovnitř každého vysílače. Zvládne to každý RC technik.
(Přidávám foto svého vysílače.)
Pak máte vysílač na 35 i 2.4. První generace systému 2.4 má však ještě řadu
much, a proto ve svých největších modelech používám SPCM modulaci. Levné
soupravy a sety i s letadly budou určitě do několika let právě na frekvenci
2.4. Je to celosvětové pásmo a průmyslové díly wi-fi, vyráběné ve velkých
sériích, jsou velmi levné.
Druhá gnerace WF dílů a přijímačů bude mít již
telemetrii, bude softwarově dokonalá a dlouhodobě vyzkoušená. Problém je, že
na 2.4 jsou milióny dalších uživatelů (internet, volání a smskování zdarma,
apod.). V pásmu 35 A a B jsou jenom modeláři, takže vývoj bude pokračovat i
na tomto poli. Nové přijímače G3 nebo nové JRPCM jsou toho příkladem. I tam
se kolíčky určitě stanou minulostí.
Pro modeláře řídící letadlo o váze několika desítek kg
by bylo vhodné současně létat na 2.4 (35, 40 či 27). Snažil jsem se bez
předsudků a vychvalování toho či onoho systému přiblížit problematiku létání
na 2.4. Létám na pásmech 35 A i B, FM, PCM i 2.4. Do budoucna zřejmě vyřadím
levné FM přijímače a nahradím je 2.4.
S pozdravem,
Tomáš Fiala
zpět |
|