Jeti – Duplex – praktické zkušenosti
Tyto řádky popisují moje první zkušenosti s Jeti Duplexem. Původně jsem chtěl tak rok počkat, než se vychytají mouchy. Nakonec, po různých zvěstech o rušení a také díky tomu, že na Model Hobby 2008 prodával Jeti se slevou, jsem na na MH modul zakoupil ( modul do vysilače TU, 8 kanálový přijimač a programovací krabičku Jetibox. Modul TU jsem nechal osadit do vysilače Robbe Futaba FX 18 ( starší verze ), který používám už 4 roky. Se zástavbou jsem se obrátil na RC Servis ( p. Hnízdil ). Ve vysilači je ponechána VF část pro 35 MHz, pro volbu mezi 35 MHz a 2,4 GHz mám přepinač. Nejdříve jsem dal přijimač do staršího elektrovětroně ( r. 2,25 m, 4 serva, motor AXI 2814/10, 8 čl. NiCd ). První létání bylo bez problémů, 3 lety ke 30 minutám. Ukázalo se , že přijimač hlásí pokles napětí baterií v modelu. Po téhle zkoušce jsem začal upravovat větroně Pilatus 4 ( s Rotonem 600W ) a ASW 28 ( bez motoru ), abych s tím vyrazil na sraz na Rané. Pak to náhle začalo blbnout, vysilač hlásil ztrátu spojení, pak najednou začalo spojení fungovat bez problémů. Naštěstí tohle všechno proběhlo na zemi, bez havárie. Když jsem napsal mail RC Servisu, dostal jsem odpověď, že p. Hnízdil na něco přišel při instalaci do dalších vysilačů FX 18. Po úpravě a opravě ( taky mi odpadla destička u poťáku 2. kanálu ) vysilač funguje normálně. Problémy prý působilo to, že modulace PPM z původního vbysilače měla příliš nízké napětí, při kterém modul Jeti už tuto modulaci někdy bral, někdy nebral. Po úpravě na vyšší napětí ( nerozumím tomu ) to chodí spolehlivě. Od té doby mám nalétáno další asi 2,5 hodiny.

S tímhle menším modelem jsem problémy s dosahem zatím neměl. Vysilač pozná ztrátu spojení ( např. po vypnutí přijimače v modelu ). Vyzkoušel jsem, že na vysilač reaguje jen ten přijimač, který byl zapnut jako první (něco jiného by bylo, kdyby 2.přijimač byl zapojen jako „klon“dle návodu výrobce, to jsem ale nezkoušel ). Taky jsem zatím nezkoušel programování Jetiboxem, nastavení modelů v původním vysilači zůstává platné i pro Jeti Duplex, pokud je pro režim PPM. Pokud je nějaký model nastavený pro PCM, je nutné jej přenastavit nebo zkopírovat do PPM, s PCM si Jeti nerozumí. Takhle mám možnost pro řízení jednotlivých modelů použít jak původní 35 MHz, tak 2,4 GHz. Podle některých hlasů vzniká ( možná ) problém při více servech a slabých zdrojích, kdy krátkodobý pokles napětí ( snad ) může způsobit chvilkovou ztrátu spojení. Pokud je to pravda, dalo by se tomu čelit tvrdými zdroji a snad osazením kondenzátorů ( jakých a kam by měl říct někdo znalý ). Je nutné uvážit, že přijimač v modelu taky vysílá ( obousměrné spojení ) a spotřeba v modelu při stojících servech je větší než u původního spojení na 35 MHz. Já odhaduji, že použitelná doba letu při stejných bateriích je o několik minut kratší. Na diskuzních fórech se objevily úvahy, že instalace vysilačového modulu do vysilačů bez výměnného VF modulu je nelegální – prý je legální jen to, že původní VF modul vyndám ( potom to, co zbývá, není považováno úředně za vysilač, který byl certifikován) a instalací modulu 2,4 GHz vznikme něco, co původní generální licenci nepodléhá. Pokud by to byla pravda a na letištích se začali objevovat pánové provrtávající nelegální vysilače, mám už koupený druhý starší vysilač FX 18, kterým bych vysílal jen 35 MHz a z vysilače dosavadního bych nechal 35 MHz vykuchat a vysílal bych jen na 2,4 GHz.

 

 Adam

 

WebZdarma.cz