Instalace kabelů v modelech


Jak mě kdysi naučil autoelektrikář, modelář a pilot UL, pan Jasanský, tak v modelech se nesmí nic pájet. Pouze kleštěmi krimplovat modelářské konektory.

Kabely spojovat tak, že z kabelů odstraníme asi 2 cm bužírky a dráty suchými odmaštěnými prsty důkladně zapleteme a přetáhneme smršťovací bužírkou asi 5 cm.

 


 Při pečlivé práci a důkladném zaplétání spoj praskne až za bužírkou (viz foto).Instalaci do modelů dělám následovně. Do 10 pinového konektoru zapojím do přijímače jen signály a zbytky konektorů + a – spojím na externí napájecí desce, ze které vede i napájení do přijímače.

Má to tu výhodu, že když náhodou vyndáváte přijímač, nemusíte zkoumat, kam který konektor patří a v přijímači jsou jen 2-3 konektory. Silové proudy jdou mimo přijímač.

Na křídla používám také pinové konektory a vše z křídla je zdvojené. V případě 2 serv použiji 8 pinové konektory, čtyřikrát signál a dvakrát + a -.

Havarijní stavy mohou nastat, když:
1) v modelech jsou pájeny kabely a konektory
2) v křídle ponecháme standardní konektor serva a vlivem vlhkosti
a nerozebírání zoxiduje
3) konektor přelepen a zajištěn lepenkou – asi za 1 rok se lepidlo
dostane do konektoru a vytvoří odpor, takže se servo netočí
Všechny kabely v trupu je nutno ohebně a bez namáhání upevnit, aby se vlivem vibrací neroztrhaly. Fotky snad napoví více.


Tomáš Fiala

 

WebZdarma.cz