Instalace kabelů v modelech
Jak mě kdysi naučil autoelektrikář, modelář a pilot UL, pan Jasanský, tak v
modelech se nesmí nic pájet. Pouze kleštěmi krimplovat modelářské konektory.
Kabely spojovat tak, že z kabelů odstraníme asi 2 cm bužírky a dráty suchými
odmaštěnými prsty důkladně zapleteme a přetáhneme smršťovací bužírkou asi 5
cm.
Při pečlivé práci a důkladném zaplétání spoj praskne až za bužírkou (viz
foto).Instalaci do modelů dělám následovně. Do 10 pinového konektoru zapojím
do přijímače jen signály a zbytky konektorů + a – spojím na externí napájecí
desce, ze které vede i napájení do přijímače.
Má to tu výhodu, že když náhodou vyndáváte přijímač, nemusíte zkoumat, kam
který konektor patří a v přijímači jsou jen 2-3 konektory. Silové proudy
jdou mimo přijímač.
Na křídla používám také pinové konektory a vše z křídla je zdvojené. V
případě 2 serv použiji 8 pinové konektory, čtyřikrát signál a dvakrát + a -.
Havarijní stavy mohou nastat, když:
1) v modelech jsou pájeny kabely a konektory
2) v křídle ponecháme standardní konektor serva a vlivem vlhkosti
a nerozebírání zoxiduje
3) konektor přelepen a zajištěn lepenkou – asi za 1 rok se lepidlo
dostane do konektoru a vytvoří odpor, takže se servo netočí
Všechny kabely v trupu je nutno ohebně a bez namáhání upevnit, aby se vlivem
vibrací neroztrhaly. Fotky snad napoví více.
Tomáš Fiala
|