Jaká byla – RANÁ 2010

 

Ve dnech 8. – 10.10. 2010 uspořádal Modelgliderklub již 5. ročník podzimního setkání modelářů věnujících se maketám a polomaketám větroňů a vlečných letadel. Akce se konala jako tradičně na letišti aeroklubu Raná a na stejnojmenném kopci. Tato akce se během několika let stala oblíbeným místem setkání pilotů z celé republiky, kteří i letos dorazili v hojném počtu zakončit plachtařskou sezonu.

Stejně jako v předchozích letech vyšlo i letos na všechny 3 dny konání akce krásné podzimní počasí. V pátek foukal čerstvý jihovýchodní vítr, kolmo na kopec ze strany od skleníku. Toho samozřejmě většina přítomných využila a létalo se na svahu. Někteří neváhali, a vystoupali s modely na vrcholek, odkud pak mohli své modely pozorovat v průletech pod sebou. Protože ale přistání na vrcholku Rané sebou nese jisté riziko poškození modelu, zůstala většina na cvičné loučce poblíž restaurace Skleník, kde je sedání jednodušší.

 

 

Adrenalinový průlet s osmikilovým Luňákem před nosem na vrcholku Rané.

 

A ještě jeden …

 

Do vzduchu šli i drobečci …

 

Dobový model Grune Post

 

V pozadí stráně Oblíku

 

A jeho stylový pilot Erik Herudek

 

Piloti si to užívali, i když zrovna nelétali

 

Odvážní a zkušení startovali z ruky i 5,5 metrové modely.

 

Jirka Fíla si let svého modelu pěkně užíval.

 

Se svým Swiftem nacvičoval F3F zatáčky.

 

Po přistání v láskyplném objetí

 

Další macek ve vzduchu …

 

Ladné křivky Foxe

 

A jde se na přistání …

 

Někteří piloti akci využili i k propagaci nových modelů čepic

 

Výuka létání on-line

 

polomaketa polského samokřídla SZD-20X Wampir 2 – pilot Jiří Šindler

 

Duše této akce – Tomáš Fiala

 

Start ASW 28, startuje Jirka Horník

 

Na akci dorazil také Swift team Jardy Duffka

 

Model na svahu pilotoval Václav Vojtíšek, excelentní pilot F3F

 

Do spojky křídel byla vložena 3 kg ocelová pásnice, modelu to velmi prospělo zejména v akrobatických obratech

 

Startuje další historický větroň -  Moswey 4

 

SOBOTA

Sobota je hlavní den této akce. Přijíždí nejvíce modelářů a také doráží diváci. Stále foukalo od jihovýchodu, část pilotů šla létat na svah. Byl zde velmi hustý provoz,  v jednu chvíli na svahu létalo až 17 paraglidistů. Později k večeru na svahu létaly také 4 skutečné větroně. Větší část pilotů však zůstala na ploše Ranského letiště, kde probíhaly aerovleky. Kvůli silným turbulencím v závětří kopce Raná byly lety ve vleku náročné pro piloty vlečných modelů i větroňů. Všichni piloti se s tím ale velmi zdatně vyrovnali.

Do detailů propracovaná maketa L-13 Blaník pana Vodáka

 

Příprava na start…

 

A je tam… Je to opravdu model ?

 

Vladimír Vodák pilotuje svého Blaníka

 

Modelaří se i v seniorském věku

 

A jde to velmi dobře

 

Tomáš Fiala startuje svou vlečnou – známý Traktor, filmuje google českých modelářů Libor Kolman

 

Libor s kamerou kontroluje, jestli pilot nespí.

 

A nespal, předvedl dokonce několik loopingů

 

Roger Svatoň a jeho nádherný Kmotr s dvojicí veselých pilotů

 

Předstartovní úkony …

 

Pár foto vlečných mašin, bez kterých by to nešlo

Jedna z několika vlečných

 

Všichni vlekaři uměli, byla radost s nimi létat

 

Děkujeme

 

 

Pohoda …

 

Děkujeme

 

Děkujeme

 

Děkujeme

 

Mirek Kolomazník – děkujeme

 

Chybí foto vlečné Bivoj, s excelentním vlekařem

 

Pár foto větroňů

 

 

 

Bylo i pár horkých chvilek …

 

 

NEDĚLE

 

Swift team v plné parádě

 

Přeprava těchto modelů si žádá celé muže

 

Ovšem pak to stojí za to …

 

Udržovat rozestupy … kroužení s dravci

 

Luňák startuje, v pozadí kopec Milá

 

Sokol Davida Ševčíka

 

David Ševčík po přistání

 

Omlouvám se všem, na které se v této fotoreportáži nedostalo. Dle spokojených tváří jsme si to myslím všichni pěkně užili. Raná 2010 je za námi, ať žije Raná 2011 !!!

 

Za Modelgliderklub

Jirka Michálek

 

 

 

WebZdarma.cz