Jaká byla – RANÁ 2010
Ve dnech 8. – 10.10. 2010 uspořádal Modelgliderklub již 5. ročník podzimního setkání modelářů věnujících se maketám a polomaketám větroňů a vlečných letadel. Akce se konala jako tradičně na letišti aeroklubu Raná a na stejnojmenném kopci. Tato akce se během několika let stala oblíbeným místem setkání pilotů z celé republiky, kteří i letos dorazili v hojném počtu zakončit plachtařskou sezonu.
Stejně jako v předchozích letech vyšlo i letos na všechny 3 dny konání akce krásné podzimní počasí. V pátek foukal čerstvý jihovýchodní vítr, kolmo na kopec ze strany od skleníku. Toho samozřejmě většina přítomných využila a létalo se na svahu. Někteří neváhali, a vystoupali s modely na vrcholek, odkud pak mohli své modely pozorovat v průletech pod sebou. Protože ale přistání na vrcholku Rané sebou nese jisté riziko poškození modelu, zůstala většina na cvičné loučce poblíž restaurace Skleník, kde je sedání jednodušší.
Adrenalinový průlet s osmikilovým Luňákem před nosem na vrcholku Rané.
A ještě jeden …
Do vzduchu šli i drobečci …
Dobový model Grune Post
V pozadí stráně Oblíku
A jeho stylový pilot Erik Herudek
Piloti si to užívali, i když zrovna nelétali
Odvážní a zkušení startovali z ruky i 5,5 metrové modely.
Jirka Fíla si let svého modelu pěkně užíval.
Se svým Swiftem nacvičoval F3F zatáčky.
Po přistání v láskyplném objetí
Další macek ve vzduchu …
Ladné křivky Foxe
A jde se na přistání …
Někteří piloti akci využili i k propagaci nových modelů čepic
Výuka létání on-line
polomaketa polského samokřídla SZD-20X Wampir 2 – pilot Jiří Šindler
Duše této akce – Tomáš Fiala
Start ASW 28, startuje Jirka Horník
Na akci dorazil také Swift team Jardy Duffka
Model na svahu pilotoval Václav Vojtíšek, excelentní pilot F3F
Do spojky křídel byla vložena 3 kg ocelová pásnice, modelu to velmi prospělo zejména v akrobatických obratech
Startuje další historický větroň - Moswey 4
SOBOTA
Sobota je hlavní den této akce. Přijíždí nejvíce modelářů a také doráží diváci. Stále foukalo od jihovýchodu, část pilotů šla létat na svah. Byl zde velmi hustý provoz, v jednu chvíli na svahu létalo až 17 paraglidistů. Později k večeru na svahu létaly také 4 skutečné větroně. Větší část pilotů však zůstala na ploše Ranského letiště, kde probíhaly aerovleky. Kvůli silným turbulencím v závětří kopce Raná byly lety ve vleku náročné pro piloty vlečných modelů i větroňů. Všichni piloti se s tím ale velmi zdatně vyrovnali.
Do detailů propracovaná maketa L-13 Blaník pana Vodáka
Příprava na start…
A je tam… Je to opravdu model ?
Vladimír Vodák pilotuje svého Blaníka
Modelaří se i v seniorském věku
A jde to velmi dobře
Tomáš Fiala startuje svou vlečnou – známý Traktor, filmuje google českých modelářů Libor Kolman
Libor s kamerou kontroluje, jestli pilot nespí.
A nespal, předvedl dokonce několik loopingů
Roger Svatoň a jeho nádherný Kmotr s dvojicí veselých pilotů
Předstartovní úkony …
Pár foto vlečných mašin, bez kterých by to nešlo
Jedna z několika vlečných
Všichni vlekaři uměli, byla radost s nimi létat
Děkujeme
Pohoda …
Děkujeme
Děkujeme
Děkujeme
Mirek Kolomazník – děkujeme
Chybí foto vlečné Bivoj, s excelentním vlekařem
Pár foto větroňů
Bylo i pár horkých chvilek …
NEDĚLE
Swift team v plné parádě
Přeprava těchto modelů si žádá celé muže
Ovšem pak to stojí za to …
Udržovat rozestupy … kroužení s dravci
Luňák startuje, v pozadí kopec Milá
Sokol Davida Ševčíka
David Ševčík po přistání
Omlouvám se všem, na které se v této fotoreportáži nedostalo. Dle spokojených tváří jsme si to myslím všichni pěkně užili. Raná 2010 je za námi, ať žije Raná 2011 !!!
Za Modelgliderklub
Jirka Michálek