Scheibe – Spatz

 

   Před dlouhou dobou se na těchto stránkách objevilo pár fotek ze stavby. Tehdy jsem měl trup a ocasní plochy. Už před rokem jsem vyráběl křídlo, nyní konečně model dodělávám.

Žebra ze zbytkové balzy tl. 2 – 3 mm, hlavní nosník 5x15 – obě pásnice, torzní skříň balza 2 mm, odtokovka vyztužena laminátovým páskem, žádný uhlík. Spojka křídla  je Graupnerova planžeta  14 x 2 mm.

Váhal jsem, zda nemají být 2. Ale zatěžkávací zkouška vyhověla – plné zatížení, podepřít na koncích křídla a pořádně zahoupat – vyhověla. Žebra u kořene bedničková překližka + balza. Pouzdro planžety je vlepeno mezi pásnice, prostor vyplněn kousky smrkových lišt a celý nosník olaminován. Dále jsem mezi žebry vylepil celý střed křídla kousky balzy tak 3 mm, pod potahem.

Centroplán má základ – krabici -z překližky  4 mm ( lepší – od HVP ), je uchycován k deskám v trupu ze stejné překližky 4 silonovými šrouby 6 mm. Měl jsem obavu z roznesení sil do trupu, na původním plánu to bylo podle mého názoru špatně. Brzdy jsou vyklápěcí, jako originál, ze 3 vrstev balzy 2 mm. Ovládání brzd i křidélek servy C 5077 ( Graupner – standartní velikost ) v křídle. Potah je Oracover ( Oratex jsem si rozmyslel ). Asi mi bude vytknuto, že model je zmalovaný jak stará k…,  ale  mně se to takhle líbí. Mým vzorem je větroň po rekonstrukci v současnosti, ne originál v r. 1954.

Nalezené fotky Špačka se mi nelíbily, inspiroval jsem se podobným větroněm Scheibe – Specht ( 2 sedadlovka – létala asi na srazu v Nitře 2007 ) – žlutá + červená. Váha zatím sakumprásk ( serva jsou  v křídle, chybí vyvážení, zdroje, serva v trupu a přijímač ) 3630 g. Na zbytek by mělo stačit kilo, plošné zatížení tedy kolem 50 g / dm2.  Kolega Jirka F mě předběhl, jeho Špaček je větší. Hodlám osadit Duplex R8 a vario Duplex, které se mi už v jiných modelech osvědčilo.  

Adam 

 

WebZdarma.cz