CS Discus - učíme Číňana létat.

  

Tento článek vznikl na popud Tomáše Fialy na ViBy, když viděl létat mého Discuse. Já jsem s ním naprosto spokojený, a myslím, že dobře létá nejen vzhledem ke své koncepci a velikosti, ale i v absolutním měřítku. Prý se s ním dost lidí trápí, tak abych se podělil o zkušenosti. Rád to udělám - tedy pár poznámek.

 

 

 

Ta nejdůležitější - "z krabice" Discus opravdu neletí, na to zapomeňte. Je to trápení, se zoufalými letovými výkony. Co s tím ? 

 

Výškovka - zahodit, udělat novou. Prkénko balsy tl. 6mm. Půdorys podobný, rozpětí 535mm, hloubka uprostřed 116mm, na koncích 67mm. Ta čísla nejsou výsledkem aerodynamického výpočtu, tak nějak to vyšlo samo. To nejdůležitější - profil - symetrický NACA 12345ABC, šmirglem tak nějak cca první 1/4 hloubky aby to nebyla jen zaoblená hrana, poslední 1/4 trochu do klínu.  Odtoková hrana vysoká cca 1,8mm i s Oracoverem.

 

 

 

 

Turbulátory - bez nich jsem to ani nezkoušel, tady je teorie jednoznačná.

 

 

 Pásek samolepicí folie Alkor Decodesign, koupené před časem v OBI. Tl. 0,10mm, šířka 3,5mm, 10mm od náběžky od začátku křidélek po lomení vingletů.

 

 

Vnitřek kabiny - silně vyrubáno, včetně nesmyslného lankového pohonu směrovky. Po celé kabině je položena "podlaha" z tvrdé balsy tl.4mm, prakticky celá polepená suchým zipem. Podlaha je dlouhá 300mm a je ukončena až na přepážce u odtokovky.

 

 

Serva OP - směrovka dole v kýlovce, přímý náhon na kormidlo. Servo HS 85MG, stačilo by i 82MG, tohle bylo zrovna volné včetně dlouhého kabelu. Servo výškovky je nahoře v kýlovce, opět přímý náhon na kormidlo, použito HS 81.

 

 

Spojka křídla - ponechána původní. Křídlo sice pěkně mává, ale mám to jako g-metr s vizualizací. Pomocné dráty včetně pevňovacích imbusů jsou původní.

Moc se mi to nelíbí, ale zatím to vyhovuje, akrobacii s tím nelítám.

 

Překryt kabiny - ten příšerný plast podlahy jsem zahodil, je tam pouze balsová přístrojovka s kolíkem do přepážky v model

 

 

 

Pohon - s tím jsem dost laboroval, nyní tam je MP Jet Mk. 28 20 10 (trochu pomalejší  AXI 28 20 14, ale v úúúúplně jiné kvalitě), regl SPIN 33 a aku Kokam 5s3600. Vrtule Graupner CamProp 11/6 na kuželu MP Jet 38mm. Odběr cca 30A, je to šíleně přemotorované, ale vícezávitový motor vhodné velikosti nemám.  Motor jede na maximálním povoleném proudu, ale díky vysoké účinnosti se moc nehřeje, a to i přes absenci větrání. Také motorové lety jsou velmi krátké, ve 200m je to za pár sekund. Asi by byl vhodnější motor s převodovkou, ale to snad někdy později. A hlavně nechci přijít o ten nádherně ušlechtilý chod tohoto motoru, spíš to vidím na nějaký větší čtyř, nebo hodně velký troj článek, aby byla zachována hmotnost baterie 500g.

 

 

Hmotnost - začínal jsem na 1450g a s každým gramem nahoru se to zlepšovalo. Nyní jsem na 1750g a asi to tak nechám.

Větší baterie se do trupu už nevejde a vozit olovo se mi nechce.

 

 

Těžiště - 57/61mm (vítr/termika), na akumulátoru to je posuv cca 15mm. Už si nepamatuju hodnotu z návodu, ale bylo to tuším okolo 40mm.

 

Úpravy trupu - kromě destrukce přepážek nic, trup je sice hodně měkký, ale zatím drží. Pouze jednou jsem ho spravoval po nepovedeném startu,

ale nic dramatického to nebylo.

   

 

Zvláštní doporučení - podle "hlasu lidu"  to vypadá na co kus, to originál. Proto pozor, s úpravami postupovat po krůčkách a sledovat odezvu. 

 

A nyní létáme. Jak ? Jako s každou orchidejí. Pěkně na rychlosti, moc to nedojit. Do zatáčky spíše rychleji, křidélka tak "normálně", směrovky spíš více.

Ono to rychle zase tak moc rychle není, chce to vyzkoušet. Moc pomalu nebo málo směrovky Discus okamžitě trestá pádem po křídle, ale nijak záludně,

vybírá se to snadno. Tady si dovolím upozornit, že Discus není pro začátečníky, a jako u každého malého modelu platí, že je na pilotáž citlivější, než model velký.

 

letu zdar: Karel Vítek

 

 

 

 

 

WebZdarma.cz