Alsema Sagitta 13 Polomaketa holandského větroně z roku 1960. Stavebnici vyrábí fa Reichard Modelsport. Předloha pro tento konkrétní model létá po náročné renovaci ve Whispering Wings Gliding Clubu nedaleko Johannesburgu v Jihoafrické republice.
Se Sagittou mám odlétanou jednu sezónu, nálet je cca
10 hodin.
Rozměry, hmotnosti a vybavení: Rozpětí:
4020 mm Délka:
1720 mm Hmotnost:
6500 g Plocha křídla:
88,5 dm2 Profil křídla:
Eppler E 211 Tx: Futaba FX-30 2,4GHz
2
VOP:
2x Hitec HS 82MG SOP:
Hitec 425BB Křidélka:
2x Hitec HS 125MG Brzdy:
2x Hitec HS 85MG Vlek. háček:
Hitec HS 5485HB Variometr:
PitLab SkyAssistant
Křidélka
+ 22°, -11° Diferenciace křidélek:
cca 1:2 VOP:
symetricky
+-15° SOP:
symetricky
+-22° Kompenzace VOP při vysunutí brzd: -15
Změny oproti stavebnici:
·
Zvětšené brzdy – původní 300 mm se ukázaly jako
málo účinné, nyní 370 mm – a je to OK
·
Náhony obecně – nebyly použity bowdeny ze
stavebnice, SOP je naháněna lanky, VOP každá polovina zvlášť servem ve
stabilizátoru VOP
·
Těžiště oproti originálu posunuto o cca 10 mm
dozadu
·
Zadní zajišťovací šrouby M6 nahrazeny ocelovými
čepy zalepenými v křídle, křídlo jistí šrouby pouze vpředu
·
Koncová vřetýnka – nejsou přilepeny, ale z důvodů
lepšího skladování a přepravy jsou odnímací. Jsou nasunuty na čep
a zajištěny izolepou
·
původní ocelové spojky VOP nahrazeny uhlíkovými,
VOP zajištěna pouze izolepou
·
Podvozkové kolo – upraven průměr a šířka, plastový
střed nahrazen duralovým – při prvním přistání trošku se smykem plast
nepřežil…
·
Doplněn pilot Jarda II. a vybavení pilotního
prostoru, podle fotek jihoafrického větroně – velmi zjednodušeně Letové vlastnosti: Model Sagitty je přiměřeně rychlý, stabilní ve všech režimech. Fantasticky točí termiku, po uvedení do náklonu a kroužení není zapotřebí téměř žádná kompenzace náklonu křidélky, stačí řídit pouze výškovkou a sem tam ťuknout do směrovky. Na vleku je stabilní, ochotně následuje vlečnou, v podstatě si hlídám pouze VOP. Občas je potřeba při tažení pomalejší vlečnou korigovat rychlost brzdami. Bez problémů zvládá základní akrobatické obraty včetně letu na zádech.
Na minimálce se chová slušně a mravně, před pádem do
vývrtky varuje. Lze říci, že mimo řízené vývrtky mi Sagitta nikdy
nezavrtala. Větroň nosí i kameru HD Countur, ta je usazena na duralovém
držáku mezi trupem a křídlem. Napsal, stavěl a létá Jiří Kohout, Libeňský modelářský klub Praha 8
|