Alsema Sagitta 13

 

Polomaketa holandského větroně z roku 1960. Stavebnici vyrábí fa Reichard Modelsport. Předloha pro tento konkrétní model létá po náročné renovaci ve Whispering Wings Gliding Clubu nedaleko Johannesburgu v Jihoafrické republice.

 

 Se Sagittou mám odlétanou jednu sezónu, nálet je cca 10 hodin.

 

Rozměry, hmotnosti a vybavení:

     Rozpětí:                                4020 mm

     Délka:                                   1720 mm

     Hmotnost:                             6500 g

     Plocha křídla:                        88,5 dm2

     Profil křídla:                          Eppler E 211

     Tx:                                          Futaba FX-30 2,4GHz

    Rx:                                          Futaba R-6008 HS,

      2x LiPol Kokam 2S1P 7,4V/1800 mAh – spolu se stabilizátorem MAXBec 2D EX – standardně nastaveno výstupní napětí6V,    spotřeba proudu cca 300-500mAh podle stylu létání

         

     VOP:                                      2x Hitec HS 82MG

     SOP:                                       Hitec 425BB

     Křidélka:                               2x Hitec HS 125MG

     Brzdy:                                    2x Hitec HS 85MG

     Vlek. háček:                          Hitec HS 5485HB

     Variometr:                            PitLab SkyAssistant

 

      Výchylky kormidel:

     Křidélka                                                         + 22°, -11°

     Diferenciace křidélek:                                       cca 1:2

     VOP:                      symetricky                            +-15°

     SOP:                       symetricky                            +-22°

     Kompenzace VOP při vysunutí brzd:                    -15

 

Změny oproti stavebnici:

     ·         Zvětšené brzdy – původní 300 mm se ukázaly jako málo účinné, nyní 370 mm – a je to OK

     ·         Náhony obecně – nebyly použity bowdeny ze stavebnice, SOP je naháněna lanky, VOP každá polovina zvlášť servem ve stabilizátoru VOP

     ·         Těžiště oproti originálu posunuto o cca 10 mm dozadu

     ·         Zadní zajišťovací šrouby M6 nahrazeny ocelovými čepy zalepenými v křídle, křídlo jistí šrouby pouze vpředu

     ·         Koncová vřetýnka – nejsou přilepeny, ale z důvodů lepšího skladování a přepravy jsou odnímací. Jsou nasunuty na čep   a     zajištěny izolepou

     ·         původní ocelové spojky VOP nahrazeny uhlíkovými, VOP zajištěna pouze izolepou

     ·         Podvozkové kolo – upraven průměr a šířka, plastový střed nahrazen duralovým – při prvním přistání trošku se smykem plast nepřežil…

     ·         Doplněn pilot Jarda II. a vybavení pilotního prostoru, podle fotek jihoafrického větroně – velmi zjednodušeně

 

Letové vlastnosti:

                Model Sagitty je přiměřeně rychlý, stabilní ve všech režimech. Fantasticky točí termiku, po uvedení do náklonu a kroužení není zapotřebí téměř žádná kompenzace náklonu křidélky, stačí řídit pouze výškovkou a sem tam ťuknout do směrovky. Na vleku je stabilní, ochotně následuje vlečnou, v podstatě si hlídám pouze VOP. Občas je potřeba při tažení pomalejší vlečnou korigovat rychlost brzdami. Bez problémů zvládá základní akrobatické obraty včetně letu na zádech.

 

Na minimálce se chová slušně a mravně, před pádem do vývrtky varuje. Lze říci, že mimo řízené vývrtky mi Sagitta nikdy nezavrtala. Větroň nosí i kameru HD Countur, ta je usazena na duralovém držáku mezi trupem a křídlem.

 

Napsal, stavěl a létá Jiří Kohout, Libeňský modelářský klub Praha 8

 

 

 

 
WebZdarma.cz